Viisi suosikkivälipalaa

Ville PenttinenBlogi

Arkipäivät koulun, työn ja treenien vilinässä tuppaavat usein olemaan pitkiä. Tavallista on, että treenikamat pakataan jo aamulla matkaan, eikä kotona ehdi piipahtamaan päivän aikana. Hyvän energiatason säilyttäminen on kuitenkin supertärkeää onnistuneen ja kehittävän harjoittelun takaamiseksi. Päivällä koulussa tai töissä syöty lounas ei millään riitä pitämään nälkää ja antamaan energiaa koko pitkäksi illaksi, vaan siihen tarvitaan hyviä välipaloja.

Tässä esiteltynä viisi esimerkkiä lempivälipaloistamme, joista voi ottaa vinkkiä myös omaan arkeen.

1. Banaani on paras (+muut hedelmät)

Banaani on ehdottomasti suosikkihedelmämme. Niitä menee ennen treeniä, treenien välissä ja niiden jälkeen. Banaanin etuihin kuuluu, että se on helppo ja nopea kuoria, eikä se tarvitse kylmäsäilytystä. Haittapuolena sen sijaan on, että se voi muussautua tai kolhiintua helposti laukussa. Tämän ongelman moni meistä kuitenkin ratkaisee laittamalla banskun luistimeen, joka toimii kotelona sille. Olemme joskus laskeneet, että saatamme syödä parhaimmillaan yhteensä yli 200 banaania viikossa. Banaanin ”oikea” kypsyysaste on aiheuttaa myös aina keskustelua. Yleisesti voidaan linjata, ettei se saa olla liian raaka eikä liian kypsä, ja mustat pilkut ovat ehdottomasti merkki menetetystä tapauksesta.

Toki myös muut hedelmät, vihannekset ja kasvikset ovat hyviä ja suosittuja välipaloja. Niin omenat, mandariinit, ananakset kuin satsumatkin ovat oikein käteviä energiabuustaajia pitkiin päiviin. Myös miniporkkanapussit ja kirsikkatomaatit ovat hyväksi havaittuja eväitä, jotka kulkevat helposti laukussa ja tuovat mukavaa vaihtelua.

2. Legendaariset: rahka ja raejuusto

Maito/proteiinirahkat, raejuustot, skyrit sekä proteiinijuomat tuovat eväskokonaisuuteen täyttävyyttä ja proteiinia. Kauppojen rahkavalikoimat ovat viime vuosina suorastaan mullistuneet, ja tarjolla on jos jonkin makuista tuotetta. Jokaisella on omat lempparinsa; yksi tykkää ihan maustamattomasta, toinen suosii toisen merkkistä. Eväinä tällaisten maitotuotteiden käyttö saattaa tosin välillä aiheuttaa haasteita, jos kylmäsäilytystä ei ole saatavilla eikä huoneenlämpöinen rahka houkuttele. Onneksi sentään hallille päästyämme voimme säilyttää rahkamme jäähallin puolella kylmässä. Tuttu näky pukukoppimme oven ulkopuolella onkin purkkien ja purnukoiden sekalainen rykelmä.

whatsapp-image-201611231

3. Pähkinää purtavaksi

Kaikenlaiset pähkinät, toki suolaamattomat/maustamattomat, ovat mitä mainioimpia eväitä. Ne ovat kuivatavaraa, ja säilyvät treenilaukussa hyvin sekä pitkään (jos vain pystyy hillitsemään pähkinähimot;D). Tämän vuoksi pähkinäpussi voi toimia laukussa ns. hätävara -eväänä, jollainen löytyy sieltä aina. Jo pienestä kourallisesta pähkinöitä saa paljon energiaa, joten sellainen on kätevä napata kiireessäkin. Pähkinäpusseja löytyy monenlaisilla sekoituksilla ja joissain on mukana myös rusinoita sekä kuivattuja hedelmiä. Jokainen voi siis etsiä oman suosikkisekoituksensa tai vain pitäytyä yhdessä lempparilaadussa.

whatsapp-image-201611233

4. Eväiden aatelia: täytetty ruisleipä

Sitten onkin vuorossa eväiden klassikko, eli täytetty ruisleipä. Sen tekeminen vaatii vähän enemmän enemmän vaivaa, mutta plussaa on, että jokainen voi tehdä siitä juuri oman näköisensä. Huonona puolena eväsleivän kohdalla on säilyvyys, jos sen joutuu ottamaan mukaan laukkuun jo aamulla, eikä kylmäsäilytystä ole saatavilla. Ruisleipä monipuolisilla täytteillä on kuitenkin hyvä eväs, ja monesti sellaista syövä saa kopissa kaihoisia katseita viereisiltä tuoksun levitessä ympäristöön. Eväsruisleipämme sisältävät usein joitain seuraavista: levitettä, juustoa, leikettä, kananmunaa, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa. Nälkätilanteesta riippuen voi leivästä helposti tehdä kevyemmän tai runsaamman version.

whatsapp-image-201611234

5. Proteiinipatukka -hyvä hätävara
Proteiinipatukka on helppo ja nopea välipala, joka toimii hyvin aina laukussa matkaavana varaeväänä. Se ei vaadi erityisiä säilytysolosuhteita eikä vie liiemmin tilaa. Proteiinipatukoiden kirjo on valtava, joten lähes jokaiseen makuun löytyy sopiva tai edes siedettävä vaihtoehto. Niillä saa helposti vaihtelua tuttuihin eväiskomboihin. Kannattaa tosin hieman tarkastella patukoiden ravintosisältöjä, sillä niiden suuresta määrästä johtuen osa on enemminkin herkkupatukoita kuin urheilijan välipaloja. Kaiken kaikkiaan patukat ovat käteviä mukaan napattavia eväitä, jotka on helppo syödä ilman ylimääräistä sotkua.

whatsapp-image-201611232

Mitkä ovat teidän suosikkivälipaloja? Löytyykö listalta samoja lemppareita?

<3 Unikit

Jaa somessa!